Ote Granta -aikauskirjan (Numero 6: Raha) kirjoituksesta, joka jäljittää suomalaisten hysteeristä suhtautumista velkaan.
(...)
"Suomi sai oman valuutan 1860, mutta tavallisella suomalaisella ei ollut sille paljon käyttöä. 80 prosenttia väestöstä sai elantonsa maa- ja metsätaloudesta, puolet tästä oli talollisia ja torppareita. Kaupungeissa asui vain kuusi prosenttia maan väestöstä – noin 100 000. Yli 1,6 miljoonaa suomalaista asui maalla.
"Suomi sai oman valuutan 1860, mutta tavallisella suomalaisella ei ollut sille paljon käyttöä. 80 prosenttia väestöstä sai elantonsa maa- ja metsätaloudesta, puolet tästä oli talollisia ja torppareita. Kaupungeissa asui vain kuusi prosenttia maan väestöstä – noin 100 000. Yli 1,6 miljoonaa suomalaista asui maalla.
Omavaraistaloudessa kauppa ja vaihdanta oli vähäistä.
Maaseudulla verot suoritettiin vuosisataiseen tapaan viljana, kaurana, voina
tai talina. Vasta 1930-luvulla verot määrättiin maksettavaksi pelkästään
rahalla. Torpparit maksoivat vuokransa työllä, palkkoja maksettiin yleisesti
viljana. Suurin osa suomalaisista eli kädestä suuhun. Yksi kato tarkoitti
vaikeuksia, kaksi katoa katastrofia. Elämä oli niukkaa, mutta oli elettävä
vieläkin niukemmin, jotta vähästä säästyisi jotakin pahan päivän varalle. Ja
paha päivä tulee, varmuudella.
Suomen väkiluku oli kaksinkertaistunut vuodesta 1800 vuoteen
1850. Samalla tilojen vähimmäiskokoa rajattiin, jolloin talon nuoremmat lapset
joutuivat hakemaan elantoaan muualta, käytännössä vuokraviljelijöinä tai
päivätyöläisistä. Heistä tuli liikaväestöä. Heitä ei voitu elättää. Vuosina
1815-1875 väestönkasvu oli torppareiden keskuudessa melkein kaksinkertainen ja
”loisten” osalta lähes viisinkertainen talollisiin nähden. Osa liikaväestöstä
pakeni Yhdysvaltoihin, kuten sata vuotta myöhemmin Ruotsiin.
Rahaa käytettiin vain pakosta. Vuonna 1865 Suomessa oli 63
000 torppaa, joiden sadat tuhannet asukit tarvitsivat rahaa lähinnä suolaan,
sokeriin, kankaisiin ja metallitavaraan. Rahatalouteen vähäväkiset taivutti viimeistään
uusi villitys – kahvi.
Jo 1840-luvulla sanomalehdissä paheksuttiin nimenomaan
naisväen ”juoma-himoa”, kun ”juovat kaikki rahansa kahviin”. Kahvin synti oli
vaarallisempi kuin juoppous, koska se katsottiin ”akkojen” paheeksi, ja naiset
tietenkin miehiä kyvyttömämmiksi rationaaliseen ajatteluun ja
impulssikontrolliin. Ennen kaikkea kahvi oli vahingoksi vaihtotaseelle. Viina
sentään oli kotipolttoista, mutta kahvi kallista tuontitavaraa. 1860-luvun
nälkävuosina moraalinen hysteria kävi ylikierroksilla: kahvi oli juuri se
synti, josta kansaa rangaistiin.
Suurista nälkävuosista tuli kansakunnan avainkokemus. Juuri,
kun ”kansallistalous” oli saatu perustettua , Aleksanteri II:n johdolla
ryhdytty uudenaikaistamaan tuotantoa ja liberalisoimaan kauppaa ja elinkeinoja,
korkeammat voimat tuhosivat kaiken. Vuosina 1866-1868 kuoli 150 000 ihmistä,
kahdeksan prosenttia maan väestöstä.
Senaatin valtiovaraintoimikunnan päällikön J.V. Snellmanin
periaatteellinen haluttomuus katastrofiapuun ja kireä rahapolitiikka eivät
tilannetta auttaneet. Keskellä kriisiä hän halusi järkähtämättä tehdä selväksi,
että kansan ei pitänyt odottaa kruunulta apua: ”Sitä on kehotettava omiin
ponnisteluihin, tekemään enemmän työtä, hoitamaan talouttaan viisaammin,
säästämään enemmän.” Jumalaa pelkäävä kansa epäilemättä alistui senaattorin
tylyn tuomioon: ”On kovaa sanoa tämä, mutta totta se on: nuo monet huonot vuodet ovat suureksi osaksi
rahvaan omaa syytä... Juuri rahvas ostaa suuria määriä ulkomaisia kankaita,
liinoja, kahvia, sokeria, tupakkaa ym.”
Siis kahvia.
* * *
Suomessa kansa on ollut pankkeja, mutta pankit eivät kansaa
varten. 1970-luvun kultapossukerholaisena ymmärsin, että velvollisuuteni oli
kerätä pennejä Postipankin tarpeisiin. Sen sijaan pankilla ei ollut
velvollisuutta myöntää edes asuntoluottoa, kuten vanhemmat ihmiset muistavat.
Lainaa mentiin anomaan pyhäpuku päällä, kauhusta hikoillen. Onnekkaimmilla oli
”tuttu pankinjohtaja”.
Suomalaiset ovat viime vuosikymmeniin saakka rahoittaneet
toiveensa vain säästämällä, säästeliäisyydellä. Sohvakalustot ja
tietosanakirjasarjat hankittiin osamaksulla. Kalle Anttila on ollut merkittävämpi
kuluttamisen luotottaja kuin Yhdyspankki.
”Hartiapankki” ei ole metafora, vaan tosi kuvaus
sotienjälkeisestä asuntorahoituksesta. Ainoa tapa, jolla työläinen voi
toteuttaa haaveensa omasta kodista, on lyöttäytyä talkoisiin, jossa naapurit
rakentavat talot ilmaiseksi toinen toisilleen. Rahaa ei liiku. Näin
kirvesmies-isänikin sai omalla vuorollaan vuonna 1956 täsmälleen samanlaisen
rintamamiestalon kuin muut Metsäliiton työläiset Metsäkadulle.
1990-luvulle saakka suomalainen kapitalismi muistuttaa
enemmän aasialaista kuin angloamerikkalaista järjestelmää. Rahoitetaan
tuotantoa, eikä kulutusta. Valtio ohjaa teollistumista ja tuontia. Kaikki
uhrataan vientimenestykselle. SYP ja KOP olivat kuin korealaiset
jättiläisyritykset, chaebolit, jotka
hallitsivat leireissään kaikkien alojen merkittävimpiä yhtiöitä. Toiminta
perustuu henkilösuhteisiin, luottamukseen ja hierarkiaan eikä amerikkalaiseen
sopimusjuridiikkaan. Siitä seuraa korruptiota, vallan väärinkäyttöä ja jähmeä,
muodollisen konservatiivinen liiketoiminnan kulttuuri. Kansalaiset hyväksyvät
sen, että demokratia on rajattua, koska elintaso nousee. Politiikka on
paternaalista, samoin työnantajien suhde työntekijöihin – työsuhde on
elinikäinen.
Raha ei liikkunut. Lainaa ei saanut. Varallisuutta ei ollut.
Jokainen yli 60-vuotias on syntynyt köyhään Suomeen. Heitä on puolitoista miljoonaa,
ja he äänestävät vaaleissa. Se maailmankuva, maan kuva, hallitsee suomalaista
politiikkaa. Köyhyyden haamu.
Suomen Pankin pääjohtaja Rolf Kullberg toisti saman
moraalisen opetuksen 1990-luvun lamasta kuin mikä oli kaivertunut kansakunnan
mieleen nälkävuosista. Lama oli seuraus ”kulutusjuhlasta”, kollektiivinen
rangaistus ja ”rahvaan omaa syytä”. Kahvin syntiä Kullberg ei sentään maininnut.
Pankit, jotka vihdoin olivat saaneet luotottaa vapaasti, kaatuivat heti kuin
keilat. Valuuttalainaa ottaneet joutuivat vararikkoon, monet henkilökohtaiseen
velkavankeuteen vuosikausiksi. Tuhansia ihmisiä pidettiin häpeäpaalussa,
muistuttamassa koko kansaa siitä, että velkaantunut ei todellakaan voi olla
vapaa.
(...)
Granta 6 (Otava) ilmestyi maaliskuun alussa. Saatavana kirjastoista ja kirjakaupoista.