”Suomen pelastusohjelma pitää käynnistää nyt”, otsikoi
dramaattisesti Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan tänään (12.11.).
Lähtökohtana on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK)
kysely, jossa yritysjohtajien käsitys tulevista suhdanteista on yhtä
synkeä kuin 1990-luvun laman alla ja vuonna 2008. Toisaalta tilanne ei ole
yllätys, sillä finanssikriisihän jatkuu yhä, nyt vain eurokriisin otsikolla.
Kun samaan aikaan sekä metsäteollisuus että
elektroniikkateollisuus ovat vaikeuksissa, syytä huoleen tosiaan on. Mitä
Helsingin Sanomat ehdottaa?
HS:n mielestä avainasemassa ovat työmarkkinatoimet ja
julkisen talouden linjaukset.
Miksei olisikin hyvä, että työnantajat uusine
johtoineen ja työntekijät löytäisivät hyvän neuvotteluyhteyden, mutta mitä
pitäisi tavoitella, miksi ja milloin, HS ei muista kertoa.
Sama juttu valtion budjetin
suhteen. Lehti korostaa, ettei esitä leikkauksia tai veronkorotuksia, vaan
kaipaa ”pitkän aikavälin rakenteellista ohjelmaa”. No huh huh.
Komea otsikko lätsähtää varsin vaatimattomiin vaatimuksiin.
Ovatko vaikeudet sittenkin niin pieniä, että maltilliset tupot, työuran
pidennykset ja ”pitkän aikavälin rakenteelliset ohjelmat” riittävät? Silloinhan Suomi pelastettaisiin kuin kissanpoika puusta, tarvitaan vain tikkaat ja tiukat otteet.
Vai osoittaako teksti itse joka rivillään sellaista neuvottomuutta ja mielikuvituksettomuutta, että jos sellainen leviää Sanomatalosta muuhun taloteen, alkaa olla aihetta paniikkiin?
”Kyse on uskottavuuden lisäämisestä”, lehti painottaa. ”Pitää
vahvistaa ulkoisen maailman uskoa Suomen kykyyn selviytyä, ja vahvistaa
kansalaisten uskoa järjestelmän kestävyyteen.”
Ulkoisella maailmalla ei kuitenkaan tunnu olevaan mitään
vaikeuksia uskoa Suomeen. Euroopan kurassa Suomi loistaa AAA-timanttina, mikä näkyy valtionvelan matalana korkona. (Edullista velkaa saadaan lisääkin niin paljon kuin mieli tekee, eikä silti jouduta ”Kreikan tielle”.)
Kansalaisten tulevaisuudenuskokaan ei kaipaa kovasti vahvistamista – pikemmin kriisitietoisuutta sietäisi lietsoa lisää.
Huoli suomalaisten firmojen kilpailukyvystä on näet
todellinen (vaikka ekonomistit eivät ole yhtä mieltä Suomen kilpailukyvyn
heikkenemisestä). Mutta suomalaisen perinteen mukaan HS hahmottaa haasteet
viime kädessä luottamuksen ja uskottavuuden ongelmiksi – kunhan yhdessä uskomme
parempaan, menestymme.
Periaate on yhtä hellyttävä kuin siihen sisältyvä me-pronomini. Kapitalismin todellisuudessa menestymiseen tarvitaan raakaa rahanahneutta
ja julmaa keskinäistä kilpailuakin. Ja menestyksen tulot jaetaan epätasaisesti:
jotkut ”meistä” hyötyvät monin kerroin enemmän kuin toiset. (Se, jos mikä, nakertaa
luottamusta, mutta se ei taida nyt kuulua aiheeseen.)
Toisaalta Suomi on luottamusyhteiskunta, jonka julkinen talous on kaikkien mielestä järkevissä kantamissa ja jonka kansalaiset jännittävät enemmän tanssikilpailun tuloksia kuin tulevaisuuden toimeentuloansa.
Kyse ei todellakaan ole ”luottamuksen, uskottavuuden ja tulevaisuudenuskon” ongelmista. Kyse on ihan rahasta: miten sitä luodaan
riittävästi, jotta hyvinvointivaltio voi säilyä?
Kuten HS:n pääkirjoitus osoittaa, globalisoituneessakaan taloudessa ei osata etsiä ratkaisuja muualta kuin 1970-lukulaisesta korporatiivisesta konsensuskoneistosta (KKK).
Joka toisessa pääkirjoituksessa Suomea moititaan liian
valtiokeskeiseksi maaksi, josta puuttuu itsenäisen yrittämisen henki. Joka
toisessa sitten vaaditaan valtiolta toimia.
Työehtosopimuksilla tai julkisen talouden ohjelmilla ei
pelasteta Suomen kilpailukykyä ja teollisuutta, mikäli liiketoiminnasta puuttuu
rahavainu, äly, kekseliäisyys ja myyntikyky.
Jos ”Suomen pelastusohjelma pitää käynnistää nyt”, siihen ei
todellakaan pysty vanha tulopoliittinen juntta eikä valtiovarainministeriön
budjettiosasto.
Asia voi hyvinkin olla päinvastoin.
Suurisuuntaisesti
suunniteltu, yksimielinen ja keskitetty ”Suomen pelastusohjelma”, jota
laadittaisiin KKK:n kokoushuoneissa ja kelomajoissa, olisi pikemminkin
vahingollinen. Parhaassa tapauksessa se arkistoitaisiin satojen kaltaistensa kanssa Olkiluodon syvimpään onkaloon.
Taisin suhtautua turhan vakavasti Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen. Tajusin näet katsoa kalenteriin: jouluun on enää 42 päivää.
Tähän vuoden aikaan Hesari on aina erityisen huolestunut kansalaisten tulevaisuudenuskosta ja kulutushaluista.
Taisin suhtautua turhan vakavasti Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen. Tajusin näet katsoa kalenteriin: jouluun on enää 42 päivää.
Tähän vuoden aikaan Hesari on aina erityisen huolestunut kansalaisten tulevaisuudenuskosta ja kulutushaluista.
Mikään ei ole niin vanha kuin huominen Hesari.
VastaaPoistaKeskustelun taso on Suomessa todella huonoa. Enää ei edes Kokoomus ole huolissaan julkisen sektorin koosta yms. rakenteellisista vinoutumista. Kaikki vain puhaltavat sokeasti yhteen hiileen.
VastaaPoistaJa kun joku möläyttää jotakin hyvinvointimössön vastaista, kaikki rientävät lynkkaamaan häntä, kuten tämä Kokoomusnuorten tapaus osoittaa.
Olisi hyvä jos talouspoliittisessa keskustelussa olisi vaihtoehtoja ja ääripäitä, nyt ajetaan tunneliin sammutetuin lyhdyin. Ehkä tarvitaan 90-luvun alun tavoin rankka kriisi ennen kuin yhteiskunnan rakenteellisiin uudistuksiin pystytään huoltosuhteen heikkenemisen yms. lisätessä painetta julkisiin menoihin.
Kaikkien diktatuurien slogan "tarkoitus pyhittää keinot" tuntuu hämmentävän hyvin toteutuneen Suomessa siten kuin Platon hahmotteli antiikin kolmijakoisessa ihannevaltiossa: filosofit ajattelevat, sotilaat hoitavat turvapalvelut ja rahvas tuottaa ruokaa. Mutta mikä on tuo tarkoitus? Sanoisin, että se on hakattu Suomenlinnan portin päälle: Jälkimaailma seiso täällä omalla perustallasi äläkä luota vieraan apuun. Siihen pitää vaan lisätä, että sillä tiellä tulee karhu, karhu, karhu vastaan, eli kuten Kari Häkämies on historiaan jääneellä tavalla lausunut "Venäjä, Venäjä, Venäjä"
VastaaPoistaVulgääriekonomistin uskollinen palvelija Timo Soini on palannut ihmemaa USA:sta. vauhdittamaan talouspoliittista keskustelua.
PoistaHäkää, lisää häkää komissario Pulmu. Sitäkö tarvitaan pään kirkastumiseksi. Pitkäkää päänne!
PoistaNyt on ajattelun viikko. Oletko valmis?
VastaaPoistaAjattelun viikon logo kuvaa ajatuksen syntyprosessia: ajattelu on monisyistä, siinä juoksee montaa lankaa yhtä aikaa ja prosessi voi olla jopa hieman sotkuisen oloinen. Ajattelun lopputuloksena syntyy (useimmiten) ajatus. Ajatuksille ja ajattelulle pitää antaa niille kuuluva arvo ja tila. Jos ajatteluun ei kiinnitetä huomiota, se jää helposti paitsioon ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä. Ajattelun viikko nostaa ajattelun sille kuuluvaan arvoon ja alleviivaa, että "Täällä syntyy ajatus".