tiistai 14. heinäkuuta 2015

Trollien yö

On demokratian kannalta surullista, että kansalaiset eivät pysty arvioimaan Suomen hallituksen toimintaa Euroopan kohtalonkysymyksessä – viime viikonlopun neuvotteluissa Kreikan rahoitustilanteesstta.
Tämä johtuu siitä, että valtioneuvosto pitää yhä salaisena Suomen neuvottelulinjaa. Hallitus pelaa aikaa, jotta se ei joutuisi tilille viikonlopun tekemisistään.
Asiallista perustetta salailulle ei ole. 
Hallitus otti kantaa Kreikan viimeviikkoiseen tarjoukseen, joka hylättiin Brysselissä. Eurojohtajat tekivät maanantaina yhteisen ratkaisun, joka on uusi neuvottelupohja. Pallo on nyt Kreikalla. Suuri valiokunta kokoontuu jälleen torstaina hyväksymään uuden kannan.
Hallituksen kanta on jo vanha, siksi julkaistavissa.
Hallitus on jo monta päivää kertonut omaa versiotaan siitä, mikä oli sen kanta ja linja. Se on monelta osin ristiriidassa asiakirjojen kanssa. Mutta emme pääse osallistumaan keskusteluun tasaveroisesti, osoittamaan faktojen pohjalta, että Suomen linja oli – ja on – vaarallinen ja vahingollinen.

Suuren valiokunnan kannoista julkisia ovat vain opposition lausumat, joista kaiken kukkuraksi Timo Soini lausuu perättömyyksiä plokissaan. Jokainen voi tarkistaa Suuren valiokunnan pöytäkirjoista eduskunnan sivuilta, että SDP ei esittänyt ryhtymistä kolmannen lainapaketin neuvotteluun.
Kun Soinia oikaistiin, hän palasi vielä räksyttämään, mutta ei hänessä ollut miestä tunnustamaan puhuneensa pötyä.

Siitä huolimatta, että neuvottelut ovat jo päättyneet, voin arvioida hallituksen vanhentunutta kantaa edelleenkin vain SDP:n lausumien valossa.
Suuressa valiokunnassa oppositio ei voi vain vastustaa hallituksen esitystä, sen täytyy esittää tilalle vaihtoehtoinen toimintalinja, jota hallituksen olisi noudatettava neuvottelussa.
Ensimmäinen lausumamme on tarkoituksella lyhyt, jotta kiinnittäisimme huomiota hallituksen kannan keskeiseen ongelmaan. Toteamme, että hallitus ei ole hankkinut riittävää tietoa eikä tehnyt vaikuttavuusarviota oman päätöksensä seurauksista.
Hallituksen kanta vaikuttaa merkittävästi Suomen talouteen ja saataviin Kreikalta. Sillä on huomattavat seuraukset sekä euroalueelle että Kreikalle. Päätöksen tueksi ei esitetty – ja mikä vielä pelottavampaa – edes tehty huolellista arviota sen välittömistä vaikutuksista ja tulevista uhista.
Hallituksen kanta ei ole harkittu, vaan äkkinäinen ja ideologinen. Se ei kanna vastuuta Euroopasta, vaan on suunnattu kotimaan äänestäjille. Seurauksista välittämättä.

Toinen lausumamme tehtiin sunnuntaina, kun olimme kuulleet pääministeri Sipilää.
Sekin oli tarkoituksella ytimekäs. 
Esitimme hallituksen kannan sijaan sellaista linjausta, että Suomen on jatkettava neuvotteluja euroryhmässä yhteisymmärryksen saavuttamiseksi.
Tämä olisi normaalioloissa itsestään selvää – mutta nyt siis ei.
Kyse ei ollut siitä, etteivätkö lähes kaikki (myös SDP) olisi suhtautunut kriittisesti Kreikan esitykseen. Varmasti useimmat euroryhmän maat.
Kyse oli siitä, oliko Suomi valmis jäämään yksi tain pieneen vähemmistöön. Tällä änkyröinnillä Suomi uhkaisi vaurioittaa pysyvästi omaa asemaansa eurooppalaisissa neuvotteluissa.
Itse kannatan EU-neuvotteluissa linjaa, jossa puheet ovat pieniä, mutta teot suuria. Eleettömällä linjalla varmistutaan siitä, että ollaan mukana ratkaisuja tekevässä enemmistössä, jolloin voidaan vaikuttaa sekä EU:n kannalta hyvään että Suomen etuja huomioivaan ratkaisuun.
Rähjäämällä saa toki huomiota. Mutta vaarana on ajautua nurkkaan, tilanteeseen, jossa kukaan ei välitä pienen jäsenmaan kannasta. 

Kansainvälisessä julkisuudessa Suomi erottui lauantaiyönä selvästi. Suomi estää yhteisen ratkaisun, Suomi on häirikkö, trolli. Suomi on osa ongelmaa, ei osa ratkaisua.
Osasin kyllä luottaa siihen, että Alexander Stubb lopulta toimii, kuten lausumassa edellytimme. Hän taipui enemmistön linjalle. 
Oliko tarpeen ensin särkeä ikkunoita? Erkki Tuomiojan esittämä kysymys on hyvä. Mitä vaaditaan rikotun maineen korjaamiseksi?
Harva on kiinnittänyt huomiota siihen, että yön aikana väläyteltiin hätätilamenettelyä. Tällöin päätös tehdään määräenemmistöllä, ja Suomi menettää veto-asemansa. Hätätilamenettelyä voivat esittää Euroopan keskuspankki ja komissio yhdessä. Suomi ajautui siis uhossaan tilanteeseen, jossa päätökseen oltiin valmiita ilman Suomea.
Suomi joutui ottamaan lusikan kauniiseen käteen.
Kreikkaa nöyryytettiin. Nöyryytettiinkö myös Suomea?

Hallituksen linja ja lausunnot keskittyvät koko ajan haukkumaan Kreikkaa. Liian vähälle huomiolle jää, että eurojohdon kuriohjelma on pahentanut Kreikan tilannetta entisestään.
Vastakkainasettelun pahin puoli on se, että vaaditaan hyväksymään vain toinen totuus. Varsinainen tragedia on se, että sekä Troikan ohjelma että Kreikan toimeenpano ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti. Molempia on korjattava.
Ei siitä sen enempää, olenhan kirjoittanut aiheesta kirjan.
Tässä tilanteessa olisi äärimmäisen tärkeää laatia ohjelma, joka auttaisi Kreikkaa kestävän talouskasvun tielle. Ilahduttavasti – vaikka ei sitä tässä hötäkässä kukaan ole huomannut – eurojohtajien päätöksessä siunataan 35 miljardin euron investointiohjelma Kreikkaan. Sitä olisi tarvittu jo 2010, menestyksen hedelmiä voitaisiin kenties nauttia nyt.
Jos Kreikan tuotantoon ja ennen kaikkea vientiin saataisiin uutta tehoa, Kreikan taloudesta tulisi aidosti velkakestävä. Yhtä tärkeää on se, että kreikkalaisille itselleen tarjottaisiin vihdoin näkyä valoisammasta tulevaisuudesta – tunnetta siitä, että kohtalo on sittenkin omissa käsissä.

13 kommenttia:

  1. Hyvää ja räväkkää analyysia - tätä tarvitaan! Kreikka saisi rahat investointiohjelmaan Luxenburgiin perustettavan rahaston kautta, jonka varat saataisiin vaaditusta 50 mrd:n euron yksityistämisohjelmasta.
    Se pankkilaitos, johon Kreikan 50 mrd:n yksityisohjelman rahat ohjattaisiin, on saksalainen KfW, jonka hallituksen puheenjohtaja on Saksan valtionvarainministeri Wolfgang Schäuble...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksityistämisrahasto jää kuitenkin Ateenaan, tämä oli Tsiprasin ainoa "voitto" sunnuntaina.

      Poista
  2. Perusuomalaiset uhoavat ja ehkä pilaavat Suomen maineen sekä samaan aikaan suostuvat kasvattamaan Suomen euroriskejä ennätyskorkeiksi. Kokoomus ja keskusta eivät olisi uhonneet ja pilanneet Suomen mainetta, mutta suostuvat kasvattamaan Suomen euroriskejä ennätyskorkeiksi. Samoin olisi toiminut SDP.

    Persut tekevät hallaa monella tasolla, mutta luotto on nollassa myös ns. oikeiden puolueiden suhteen. Suomen olisi pitänyt olla selkärankainen jo siinä vaiheessa, kun pelastuspaketteja alettiin tekemään ja kieltäytyä niistä EU:n omien sääntöjen perusteella. Eikun anteeksi, demarien olisi pitänyt olla selkärankaisia jo siinä vaiheessa kun Lipponen alkoi puuhaamaan Suomea EMU:n jäseneksi. Ei mene yhtä päivää ettenkö "kiittäisi" Lipposta ja Niinistöä tästä eurohelvetistä, johon heidän suhmurointi on meidät johtanut.

    Siis, nyt pitää puhaltaa peli poikki. Tätä draamaa ei pidä jatkaa enää yhtään kauempaa. Grexit tulee tavalla tai toisella. Myös muita maita lähtee ja se on aivan oikein koska euro on epäonnistunut valuutta-alue. Se hinta, minkä euron pönkittämisestä jouduttaisiin maksamaan on hirvittävän kallis. Siis hirvittävän kallis. Niin demokratiassa kuin tulonsiirtoina. Timo Harakka ei ole tainnut sekuntiakaan miettiä euron pelastamisen todellista hintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen miettinyt, useammankin sekunnin.
      Ystävälleni Anonyymille huomautan, että eurosta on ollut Suomelle myös kiistämätöntä taloudellista taloudellista hyötyä vuoteen 2009 saakka. Ainakaan en muista Anonyymin silloin valittaneen.

      Poista
    2. Niin, valuuttaa ei ole tarvinnut vaihtaa euromaihin matkatessa. Se on hyvä, koska siinä hommassa on aina tullutkin hiki (?). Oikeasti plussan puolelle voidaan laskea alhaiset korot niin kuluttajaluotoissa kuin valtionlainoissa. Entä muuta? Lipponen halusi päästä EU:n ytimiin suureksi valtiomieheksi toisten joukkoon. Ei tainnut onnistua. Suomella ei ole ollut paljonkaan omaa painoarvoa, Suomi on vain ollut Saksan uskollinen lakeija. Sitten sisäinen devalvaatio vs. ulkoinen devalvaatio. Kumpi pahempi? Eurossa vain sisäinen devalvaatio mahdollinen, jota nyt yritetään ajaa läpi. Elinkeinoelämä räksyttää asiasta ay-liikkeelle koko media-arsenaalinsa voimin. Jos Suomi olisi säästynyt eurolta, meillä olisi kelluva valuutta ja 2008 jälkeen taloustilanne olisi ollut kiistatta parempi kuin se on nyt. Ruotsillakin on vaikeuksia, mutta ei suoraan EMU-jäsenyyden aiheuttamia taakkoja niskassa.

      Sitten tulevaisuus: Euro tarvitsee tukevan korsetin, liittovaltion. Sitten pidetään demokratian hautajaiset ja tulonsiirtounionissa Suomi on niitä maita, jotka ovat nettomaksajia (miljardeja per vuosi?). Nytkin olemme jo mukana pelastamassa muiden maiden pankkeja ja järeämpiäkin hirttoköysiä veronmaksajille on varmaan suunnitteilla. Suomalaisten pankkien asiakkaatkin joutuvat kohta maksamaan ulkomiasten pankkien tappiot. Entä tämän uuden uljaan liittovaltion johto? Todennäköisesti suurten yritysten korruptoimia uusliberalistisia talouskurittajia.

      Kun pikkusormi on annettu ja koko käsi syöty, huomaamme olevamme oligarkki-EU:n pieni osavaltio. Keskusvalta luultavasti kehittää valtansa pönkittämiseksi kansalaisten erilaista valvontaa, normaalista poliittisesta toiminnasta ja demokratian puolustamisesta voi tulla separatistista toimintaa. Keinot estää tällainen toiminta kehittyvät huimasti ja vallanvaihdoista tulee yhä vaikeampia. Pienempien demokraattisten yksiköiden tasavertainen valtioiden liitto on paljon parempi vaihtoehto.

      Summa summarum: kokonaisuudessaan menee vahavsti miinuksen puolelle.

      Poista
  3. Hallituksen moralistinen linja (siltä se julkisuuden valossa näyttää, ja muustahan me emme tiedä) paitsi ampuu Suomea jalkaan, asemoi meidät erittäin ikävään porukkaan, jolla näyttää olevan vain kaksi rationaalista päämäärää: vasemmistohallituksen kaataminen ja kansallisomaisuuden anastaminen yksityistämisen kautta.
    Ne ihmiset, jotka ennen muuta ovat puliveivauksesta hyötyneet, kärsivät näistä kostotoimista kaikista vähiten, jos lainkaan. Sen sijaan iskun ottavat vastaan ne, joilla on kaikista vähiten ollut sanottavaa maan asioiden hoitoon.
    Eikä tämä kuritus edistä velkojen maksua sentin vertaa, päinvastoin. Mutta saadaanpahan taas yhteistä omaisuutta siirrettyä korruptoivien/korruptoituneiden liikemiesten hallintaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ironista on juuri se, että SDP:kin olisi hyväksynyt tismalleen saman pöyristyttävän yksityistämis-ja talouskuriohjelman, niin kuin on aikaisemminkin hyväksynyt samanlaisia. Sosialidemokraattinen puolue, joka haistattaa pitkät keynesiläisyydellä ja valtio-omistajuudella! Ja niillä ei kai ole edes sisäistä debattia tästä aiheesta!

      Ongelma ei tosiaankaan ole pelkästään SDP:n, vaikka ideologisista lähtökohdista katsottuna niiden kanta on kaikkein järkyttävin. Puolueista riippumatta Suomen hallitus on seurannut aina täysin lammasmaisesti Saksaa. Saksa ajaa sairaalloisen tiukkaa talouskuria koko euroalueelle, mikä on täydellisen järjetöntä euroalueen rakenteen kannalta ja vahingollista myös itse Saksalle, puhumattakaan muista maista. Saksa pakottaa puhtaan ideologisista syistä kriisimaita uusliberalistisiin uudistuksiin, mitkä ovat katastrofaalisia kansalaisille ja valtiontaloudenkin kannalta hölmöläisten hommaa. Saksa halusi myös maksattaa pankkikriisinsä muiden euromaiden veronmaksajilla. Suomen hallitus on aina, puolueista riippumatta, nöyrästi seurannut Saksan viitoittamalla tiellä. Demokratialle on haistatettu ja taloudellisesti on ammuttu omaan nilkkaan.

      Poista
    2. Yanis Varoufakis kertoo NewStatesmanin haastattelussa hurjaa tarinaa euroryhmän kokouksista (jos voimme luottaa peliteoreetikko Varoufakisiin..) Hänen mukaansa euroryhmä on täysin Saksan valtionvarainministerin rautaisen kurin alla. Kukaan siellä ei väitä Schäublelle vastaan, eivät edes ranskalaiset. Schäublen käsitys demokratiasta: Vaalit eivät muuta mitään, ennen Syrizaa sovittu ohjelma on edelleen voimassa, vaalit eivät voi vaikuttaa meidän sopimuksiimme. No niin, siinä on demokraattisten vaalien merkitys euroalueen jäsenmaissa. Euroryhmän päätökset tehdään poliittisin perustein, siis Saksa on päättää mitä huvittaa ja muut seuraavat kiltisti. Taloustieteellisillä argumenteilla ei ole mitään väliä. Varoufakis yritti käydä taloustieteellistä keskustelua, mutta siihen ei edes vaivauduttu vastaamaan mitään! Hän kohtasi ilmeettömät kivikasvot. Kävi myös ilmi, että tapaamisista ei pidetä mitään pöytäkirjaa ja itse asiassa lain edessä euroryhmää ei ole edes olemassa. Ei ole mitään pykälää/sopimusta, jossa määrättäisiin euroryhmän toiminnasta. Salainen, laiton, täysin Saksan kuristusotteessa - ja päättää kokonaisten kansojen tulevaisuudesta.

      Jos tämä kuvaus on totta, äkkiä ulos euroalueesta. Lisäksi tämä on esimakua EU:n tulevan valtionvarainministeriön toiminnasta. Se tulee olemaan juuri tätä, Saksa määrää.

      Poista
  4. Timo Harakka, viisaanamiehenä voisi tunnustaa eurobrojektin olevan perusteiltaan epäonnistunut, se luotiiin historian kuvitellun loppumisen hegessä. Oikeastaan älyllisen viekkauden projekti alkoi jo taloustieteen nostamisesta muka tieteeksi, nobelin statuksella. Eräs keskeinen elementti uudessa uskossa oli julkisen rahanluonnin kieltäminen keskuspankkien kautta.. Markku Kuisma kertoo teoksesaan Suomen synty sodanvarjossa, kuinka armottomasti Saksa tuolloin kerkisi kohdella maamme liiketaloudellisia intressejä,ilman keisarikunnan kaatumista olisimme ajautuneet armottoman koloniasaation uhriksi, siis kuten nyt epäonnisia ja epärehellisiksi leimattuja kreikkalaisia yritetään alistaa. Itse pelkään maamme päättävilletahoille siunaantuvien tolvanoiden vievän maamme,ymärtämättömyytään,saksankainalossta sen kitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Euro poisti eurovaluuttaa käyttävien valtioiden väliltä mahdollisuuden valuuttakeinotteluun ja poisti valuuttojen välitysmaksut. Molemmat ovat säästäneet euroalueen kansalaisilta ja yrityksiltä lukemattomia miljardeja.

      Poista
  5. Mikä on oheisen linkin sisältämä Martti Hetemäen arvio eurokriisin syistä. http://m.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/nyt-sen-sanoo-ministerio-ekp-ja-euro-ovat-kriisin-syypaita/20155713/12

    VastaaPoista
  6. Kreikan kärvistelyä seuratessamme, tulisi meidän aloitaa pelastautumis mekanismien miettiminen hyvissäajoin. Paikallisrahat ja muut alueellista aktiviteettiä mekanismit tulisi otaa todelliseen valmisteluun.Edellisen laman seurauksena suomalaiseen talouteen tuli kirpputori-ilmiö, se on antanut järkevälle taloukäyttäytyjälle mahdollisuuksia, mutta on varmaan myös ollut omiaan deflatoimaan taloutta. Toivottavasti nyt saamme vaikka paikalliset työpörssit tilapäistöksi muuttuvan työvoiman tarpeisiin. Kreikkalaisilla on onneksi säilynyt voimakas suku ja perheyhteys jolla he voivat selviytyä hyvinkin vaikean aikakauden yli., me olemme valtavan muuttoliikeen ansiosta katkaiseet maaseutuiset juuremme, suuriosa ihmisistä on elämän raakojej totuuksien edessä uusavuttomia.

    VastaaPoista
  7. Rikastuin tämän ohjelmoidun hakkeroidun pankkiautomaatin kanssa
    Yliopiston valmistumisen jälkeen ei ollut työpaikkoja, joten päätin aloittaa pienyrityksen, mutta rahaa ei ollut tarpeeksi. Lopetin yrityksen, siitä tuli minulle erittäin vaikeaa, koska olin vanhempieni ja vanhempieni ainoa lapsi. He ovat molemmat vanhoja, he uskovat päivittäiseen ruokavaliooni. Eräänä päivänä Internetissä surffaillessa sain viestin siitä, kuinka tämä UUSI VAIHTETTU ATM -KORTTI voi hakata pankkiautomaatin ja nostaa suuren summan rahaa, joten otin sinuun yhteyttä sähköpostitse. Yllätyksekseni sain kortin muutama päivä sen jälkeen, kun olin maksanut kortista pienen maksun. Tämä tyhjä pankkikortti on hämmästyttävä ja kaunis tuote. En koskaan uskoisi, että kaikki asiat, jotka minulla on tänään, voidaan hankkia tällä suurella ilolla sydämessäni, joten tuon hyviä uutisia ... Elämä on positiivista ja kärsivällistä, uskoen, että suuret asiat ovat mahdollisia ja voivat tapahtua muutamassa sekunnissa. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD muutti elämäni ... Luojan kiitos voit lähettää sähköpostia VIA: lla (brainhackers@aol.com)

    VastaaPoista

Jatka keskustelua!