Oikeusministeri kannattaa seksin ostokieltoa
HELSINGIN SANOMAT 6.7.2012 11:52
Oikeusministeri
Anna-Maja
Henriksson ( r) suhtautuu myönteisesti seksin ostamisen
täydelliseen kieltämiseen. Nykylainsäädännössä on kriminalisoitu seksin
ostaminen vain parituksen tai ihmiskaupan uhrilta.Tämä déjà-vu minulla on ollut aiemminkin! Totta vieköön, eikö aiheesta käyty laaja keskustelu kuusi vuotta sitten, kun seksin ostamisen kriminalisointia yritettiin saada lakiin. Eduskunta päätti kuitenkin toisin. Tässä kolumnini 4.5. 2006:
Laki vääryyden poistamiseksi
Eräänä päivänä hallitus päätti
kieltää turkistarhauksen. Jo oli aikakin. Mikä voi olla iljettävämpää ja
alentavampaa kuin nyljetty minkki?
Kuka turkiksia edes tarvitsee? Ei
voi olla oikein, että karvaturrit tapetaan muutaman turhamaisen ihmisen
itsekkäiden tarpeiden takia. Nykyisin talvetkin ovat niin leutoja, että ihan
hyvin pärjää huopatakissa.
Jokainen tietää, että turkiksissa
pöyhkeilevät Venäjän uusrikkaat ja mafiosot. Turkistarhaus liittyy siis
kansainväliseen rikollisuuteen, ihmiskauppaan, salakuljetukseen, kiristykseen
ja Euroviisujen ennalta sovittuihin pisteytyksiin. Nämä kaikki ovat tietenkin
itsessään jo rikoksia, mutta niillä voi silti perustella uutta
kriminalisointia.
“Yhteiskunnan on selkeästi osoitettava,
ettei tällaista toimintaa voi hyväksyä”, julisti kulttuuriministeri.
Eduskunta otti hallituksen
esityksen vastaan tyydytyksellä. “Ihanneyhteiskunnassa ei ole turkistarhausta”,
demariedustaja ilmoitti.
Ja tuulipukukansan suuri enemmistö
oli samaa mieltä.
Lainsäätäjien kävi kuitenkin sääli
turkistarhaajia. Vaikka terveelle ihmiselle löytyy aina eettisesti sopivampaa
työtä vaikkapa puolueiden paikallisosastoista, turkistarhaus on sentään
laillinen ammatti. Ja Suomen perustuslaki takaa elinkeinovapauden.
Niinpä päätettiin, että vain turkin
ostaminen on rangaistavaa.
Kukapa säälisi turhamaisia
asiakkaita, jotka yleisestä paheksunnasta huolimatta haluavat pukeutua
murhattuihin eläimiin. Häkkiin vaan!
Ajatus oli kaunis, mutta
epäkäytännöllinen. Miten voi harjoittaa laillista elinkeinoa, jonka asiakas
joutuu poseen? Kun ostaja tekee rikoksen, niin myyjä syyllistyy rikokseen
yllyttämiseen. Joka myös on rikos.
Käytännössä turkistarhaajat
ajettaisiin konkurssiin, tai todennäköisemmin maan alle, rikollisiin piireihin
ja mafioiden armoille. Tätä moni tarhaaja alkoi äänekkäästi vastustaa.
Päättäjät olivat ymmällään. Lämmin
tarkoitus oli suojella turkisalalle ajautuneita ihmisiä, jotka kiittämättömästi ilmoittivatkin, etteivät luopuisi verisestä ammatistaan.
Eivätkö ne ymmärrä omaa parastaan –
ja ennen kaikkea yhteiskunnan?
Ongelma ratkaistiin siten, että
heiltä poistettiin itsemääräämisoikeus. He ovat kaikki “hädänalaisia”. Se,
ettei pidä itseään hädänalaisena, on hädänalaisuuden varmin merkki.
Turkistarhaukseen “ryhtyminen on
vain harvoissa tapauksissa seurausta täysin vapaasta valinnasta”, lakiteksti
perusteli. Totta, ihmiset tekevät usein työtä rahan pakosta. Sama pätee
tietysti laitoshoitajiin, hitsareihin ja lehtien puhelinmyyjiin – mutta heitä
hallitus ei vielä toistaiseksi suojele omalta työltään.
Jos uhrit joutuvat entistä
vaikeampaan asemaan ja asiakkaat vankilaan, niin se on hinta, joka on vain
maksettava matkalla ihanneyhteiskuntaan.
Turkistarhauksen kieltävä laki on
siitä mainio, että sitä ei ole viime kädessä ollenkaan suunnattu niille, jotka
joutuvat siitä kärsimään – myyjät ja ostajat – vaan niille, joiden elämää se ei
ollenkaan kosketa. Se tyydyttää niitä, joille turkistarhaus on ideologinen
ongelma.
“Lainsäädäntö ei pelkästään
heijastele vallitsevia asenteita, vaan sillä voidaan vaikuttaa asenteisiin ja
ohjata ihmisten käyttäytymistä toivottuun suuntaan”, kulttuuriministeri
ilmoitti lehdessä.
Eräs henkilö uskaltautui kysymään:
entäs jos turkistarhaus ei olekaan suuri ongelma?
Sitä esiintyy, siitä on
hankaluutensa, mutta kansainvälisesti katsoen sitä on Suomessa vähän. Se on
joka tapauksessa yleisesti tuomittua, joten ihmisten asenteisiin ja käytökseen
ei ole syytä puuttua rikoslailla. Rikoslaki on yhteiskunnan järein ase, jota ei
pidä käyttää moraalisen närkästyksen osoituksiin.
Henkilö jatkoi: Voiko
moniarvoisessa yhteiskunnassa ylipäätään määritellä yhtä ja yhteistä “toivottua
suuntaa”?
Onko edes periaatteessa toivottavaa, että valtio määrittelee
moraalia? Ja kriminalisoi kaiken, mistä ei tykkää?
Henkilö olisi puhunut pidempäänkin,
kunnes havaittiin, että hänellä oli ketunhäntä kainalossa.
Tällä hetkellä turkistarhauksen
kieltävä laki on kuitenkin jonossa, sillä päättäjien on hoidettava ensin
polttavampia epäkohtia.
“Prostituutio on eettisesti
tuomittavampaa kuin turkistarhaus”, listasi kansanedustaja Susanna Rahkonen
(sd) Helsingin Sanomissa.
Niinpä laki seksin ostamisen
kriminalisoinnista on nyt eduskunnan lakivaliokunnan käsittelyssä. Mutta se on
sitten kokonaan eri asia. •
Nämäkin ongelmat tulisivat pääpiirteissään hoidettua jos lestadiolaisuus määriteltäisiin valtion ideologiaksi, mitä se käytännössä jo onkin, ainakin kirjailija Matti Mäkelän mielestä.
VastaaPoistaMuutenkin ollaan henkisesti jämähdetty 1800-luvulle. Pääasia, että ei yritetäkään kehittää mitään omaa, vaan tyydytään kuseskelemaan toisten kintuille ja Lestadiuksen mallin mukaan -tänään Eino Leinon (alk. Lönnbohm) päivänä- annetaan kunnia ruotsalaisille, häpeä idän karhulle.
Virallisten liputuspäivien lisäksi vakiintuneita liputuspäiviä ovat:
-J. L. Runebergin päivä, 5. helmikuuta
-tasa-arvon päivä, Minna Canthin päivänä 19. maaliskuuta
-suomen kielen päivä, Mikael Agricolan ja Elias Lönnrotin päivänä 9. huhtikuuta
-kansallinen veteraanipäivä, 27. huhtikuuta
-Eurooppa-päivä, 9. toukokuuta
-suomalaisuuden päivä, J. V. Snellmanin päivänä 12. toukokuuta
-kaatuneiden muistopäivä, toukokuun kolmantena sunnuntaina
-runon ja suven päivä, Eino Leinon päivänä 6. heinäkuuta
-suomalaisen kirjallisuuden päivä, Aleksis Kiven (Stenvall) päivä 10. lokakuuta
-Yhdistyneiden kansakuntien päivä, 24. lokakuuta
-ruotsalaisuuden päivä, 6. marraskuuta
-isänpäivä, marraskuun toisena sunnuntaina
-suomalaisen musiikin päivä, Jean Sibeliuksen päivänä 8. joulukuuta.
Koska eduskunnan nimi kuitenkin muutetaan naisvoimaantumisen myötä kieltämis- ja holhouspäättämöksi, ehkä se kannattaisi tehdä seksinostokieltolain säätämisen yhteydessä eikä odottaa, että yksityisautoilu sallitaan Jyväskylän eteläpuolella vain ministereille.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaOikeustieteilijöiden palvelujen kysyntä kasvaa, kun aletaan tarvita laintulkintaa, mikä nostaa noiden palveluiden hintaa, enkä puhu nyt seksipalveluista.
VastaaPoistaKaikista kesäuusinnoista tämä ei ollut sentään se kaikkein kamalin.
VastaaPoistaOikeastaan terävä valinta valinta. Toivottavasti seuraava uusinta ei koske Ruokolahden leijonaa
Politiikan alalla syyt kesäuusintoihin moninaiset.
VastaaPoistaMuuankin don eero on saanut lapsuutensa kotikaupungin ajattelijalta melkein lupauksen seuraavasta suomalaisesta rauhannoopelista mistä salelle aiheutuvaa mielipahaa lieventämään on tämä kutsuttu kävelemään kaupungin keskustaan ensi lauantaina.
Joku anonyymi tuolla horisee että "naisvoimaantumisella" olisi jotain tekemistä näiden lakiehdotusten kanssa. Ei ole.
VastaaPoistaEi pidä sekoittaa asioita keskenään.
Mutta Timo, hieno kirjoitus. Kät läpi kaikki itsekin käyttämäni argumentit, ei taida jäädä mitään puuttumaan.
"Prostituutio on eettisesti tuomittavampaa kuin turkistarhaus".. tää oli hauska oikeesti. Ai se että joku akka myy itseään vain rahoittaakseen elämänsä on enemmän väärin kuin se että viaton eläin teljetään ahtaaseen, virikkeettömään häkkiin puoleksi vuodeksi ja sit tapetaan sähköiskulla? Sillä naisella vissiin on "vähän" enemmän valtaa ja valinnan vapautta kuitenkin päättää omasta elämästään kuin mitä sillä elukalla on. Turkiseläimen elämän laatu on niin ankea, että ei semmonen elämä ole elämisen arvonen. Helpompaa sille ois jos ei ois syntyny ollenkaan. En välitä seksin oston kriminalisoimisesta. Mutta turkistarhaus ei kuulu nyky-yhteiskuntaan ja tulevat sukupolvet tulee kyllä ihmettelemään että miksi me sallittiin sen jatkua näinkin pitkään.
VastaaPoista