Pääministeri Juha Sipilä antoi tänään eduskunnalle hallituksen tiedonannon normien purkamisohjelmasta. Sain itselleni viimeisen debattipuheenvuoron ja tilaisuuden loppukevennykseen.
Arvoisa Puhemies!
Edustaja Zyskowicz vähän synkensi tätä liikuttavaa yhteishenkeä omimalla järkevän sääntelyn kokoomuksen omaisuudeksi. Myös ministeri Grahn-Laasonen muistutti listasta, jonka hän ja silloinen edustaja Männistö laativat toissa vuonna otsikolla K-18 tähtisadetikku ja 45 muuta turhaa sääntöä, ohjetta ja kieltoa.
Heidän mielestään kaikista naurettavista normeista kaikkein naurettavin on siis se, että alaikäinen ei saa käyttää tähtisadetikkua.
Voi se sitä ollakin. Kyllähän tähtisadetikku kuuluu varsinkin ulkosalla talvisiin juhliin ja varsinkin lapset ovat siitä innoissaan.
Tämä normi voidaan mainiosti purkaa, sillä se on porvarihallituksen keksintöä. Lapset saivat täysin vapaasti polttaa tähtisadetikkua Vanhasen II-hallitukseen saakka, joka ajoi läpi kemikaaliturvallisuuslain muutoksen – parahultaisesti joulun alla vuonna 2009.
Tässä salissa ei yksikään kokoomuslainen tai keskustalainen sitä vastustanut, saatikka pitänyt sitä naurettavana normina.
Jokainen puolue saa siis katsoa peiliin ja jokaisella puolueella on myös hyviä saavutuksia. Olemme mielellämme yhteistyössä mukana, jos pääministeri haluaa jatkaa parlamentaarista yhteistyötä.
Kansanedustaja Uudeltamaalta (sd.) Toimittaja, talouskirjailija haastaa markkinauskovaiset ja valtiokonservatiivit. Järjen ja lähimmäisyyden puolesta. Tasa-arvoinen talous - Equal Economy.
keskiviikko 24. kesäkuuta 2015
keskiviikko 17. kesäkuuta 2015
Traaginen lisäbudjetti
Puheenvuorosta eduskunnan lisätalousarviokeskustelussa:
Lisätalousarvio osoittaa myös sen, miten itsekäs kansallinen uho on myös taloudellisesti lyhytnäköistä. Katsotaan lisätalousarvion velan korkomenoja: ne ovat 173 miljoonaa euroa pienemmät kuin odotettiin. Se johtuu siitä, että koko EU:ssa valtiolainojen korko on laskenut ja talous vakaantunut. Se on suuresti Euroopan keskuspankin ansiota, kun se tänä keväänä käynnisti suuren valtiolainojen osto-ohjelman, kauan odotetun rahapoliittisen elvytyksen.
Arvoisa puhemies! Hallitus
on korostanut sitä, että tämä on tekninen lisäbudjetti. Tähän olemme
täällä hyvässä uskossa valmistautuneet.
Hyviin tapoihin kuuluu, että uusi hallitus ei pura edellisen hallituksen päätöksiä ja sitoumuksia vaan tekee oman budjettinsa ensimmäiselle kokonaiselle hallintovuodelleen.
Hyviin tapoihin kuuluu, että uusi hallitus ei pura edellisen hallituksen päätöksiä ja sitoumuksia vaan tekee oman budjettinsa ensimmäiselle kokonaiselle hallintovuodelleen.
Sitä
ikävämpi oli yllätys, kun vasta tänä aamuna ilmeni, että uusi hallitus
on tehnyt teknisestä lisäbudjetista selkeästi poliittisen lisäbudjetin.
Toisin kuin valtiovarainministeriön sivuilla esitetyissä tiedoissa, joihin
olemme hyvässä uskossa nojautuneet, hallitus leikkaa kehitysyhteisvaroja
37,7 miljoonaa euroa jo tämän vuoden puolella — ikään kuin seuraaville
vuosille määrätyt leikkaukset eivät vielä riittäisi.
Tämä
on siis uuden hallituksen ensimmäinen poliittinen budjetti. Se ilmenee
siitä, mitä siellä ei ole: ei mitään huolta työllisyydestä ja siihen
varattuja rahoja, ja myös siitä, mitä siellä on: täysi piittaamattomuus maailman
hädänalaisimpien ihmisten elämästä.
Päästökaupasta
saatavat varat — siis jo ennen nykyisen hallituksen aloittamista
kerätyt varat — ovat osa kehitysyhteistyön rahoitusta. Me emme tiedä,
mitkä kehitysohjelmat nyt pysähtyvät kuin seinään, mistä sopimuksista ja
sitoumuksista Suomi lipeää, ketkä jäävät kärsimään ja ihmettelemään
uuden, uljaan Suomen itsekästä linjaa.
Tämä ei ole tekninen lisätalousarvio, vaan globaalista näkökulmasta traaginen lisätalousarvio.
Tämä ei ole tekninen lisätalousarvio, vaan globaalista näkökulmasta traaginen lisätalousarvio.
Mihin noita rahoja
oikein tarvittiin? Oli surullista kuulla ministeri Stubbin
perusteluita, että maailman köyhimmiltä pois otetut rahat pannaan
talteen hallituksen omaan jemmaan, jos jotakin tarvetta sattuu
ilmenemään.
Samalla lausuma oli ristiriidassa
ministeri Stubbin vain hetkeä aikaisemmin esittämän vastuullisen ja
viisaan analyysin kanssa: pakolaisongelma on EU:n suuri kriisi, johon
Suomen täytyy tarjota osaltaan rakentavia ratkaisuja. Mutta näillä
äkkinäisillä ja julmilla leikkauksilla sekä yleisesti kansallista uhoa
henkivällä ohjelmallaan hallitus menettää Suomen puhevaltaa Euroopan
unionissa ja maailmassa. Hallitus kääntää selkänsä maailmalle, ja tämä
on paitsi murheellista, myös vahingollista.
Arvoisa herra puhemies!Lisätalousarvio osoittaa myös sen, miten itsekäs kansallinen uho on myös taloudellisesti lyhytnäköistä. Katsotaan lisätalousarvion velan korkomenoja: ne ovat 173 miljoonaa euroa pienemmät kuin odotettiin. Se johtuu siitä, että koko EU:ssa valtiolainojen korko on laskenut ja talous vakaantunut. Se on suuresti Euroopan keskuspankin ansiota, kun se tänä keväänä käynnisti suuren valtiolainojen osto-ohjelman, kauan odotetun rahapoliittisen elvytyksen.
Ikävä kyllä
perussuomalaiset ovat olleet täysin väärässä tässäkin EU-asiassa. Se
ilmenee välikysymyksestä, jonka puolue teki 4. helmikuuta. Siitä on aikaa vain reilut
neljä kuukautta. Puheenjohtaja Soini nosti kovan metelin räikeistä
sopimusrikkomuksista eli EKP:n osto-ohjelmasta, jonka hän julisti
yksiselitteisesti EU:n perussopimuksen vastaiseksi. Pari päivää sitten
EU-tuomioistuin kuitenkin osoitti Soinin yksiselitteisyyden vääräksi —
EKP:llä oli täysi oikeus yrittää pelastaa Euroopan talous.
Soini
tivasi välikysymyksessä hallituksen laskelmaa siitä, kuinka paljon
velkapapereiden rahoitus Suomeen vaikuttaa.
Vastaus on nyt tässä: 173
miljoonaa euroa lisää rahaa hallituksenne kassaan, rakkaat
perussuomalaiset siskot ja veljet! Olkaa hyvä, vaikka te ette
todellakaan tätä ansaitse.
Silloin Soini vaati hallitukselta: lopettakaa
kieroilu ja sumutus. En usko, että rohkenen vaatia Soinilta samaa.
Tyydyn toivomaan, että hän vähentää kieroilua ja sumutusta.
Yksillä varaa, toisilla ei
Debattipuheenvuoro eduskunnan lisätalousarviokeskustelussa 17.6.
Lisäbudjetin tulopuoli osoittaa selvästi sen kahtiajaon, jota hallitusohjelma entisestään vahvistaa.
Pääomatuloja, yhteisöveron ja perintöveron tuottoja on kertynyt 570 miljoonaa euroa enemmän kuin piti. Yli puoli miljardia euroa lisää kertymää niiltä, jotka ovat saaneet monta miljardia euroa osinkoja, voittoja ja perintöomaisuutta.
Ministeri Soini sanoi aivan oikein täällä eduskunnassa, että pääomaveroa voisi nostaa, mitä vastaa ministeri Stubb?
Kahtiajako näkyy selvimmin siinä, että tästä lisäkertymästä tasan puolet katoaa taivaan tuuliin, koska arvonlisäveron tuotto jää 283 miljoonaa euroa alle odotusten. Miksi näin? No siksi, ihmisillä ei ole varaa kuluttaa.
Näistä kahdesta luvusta on helppo tehdä johtopäätös. Ylintä pääomaveroa on varaa vähän nostaa, jotta pienituloisemmat pitäisivät kuluttamalla talouden pyörät liikkeellä.
Ikävä kyllä hallitusohjelma toimii tasan päinvastoin. Teillä oli väärä tilannekuva. Vielä kerran vetoan hallitukseen: verottakaa rikkaita, säästäkää köyhiä leikkauksilta. Tämä on oman lisäbudjettinne selkeä viesti, toimikaa sen mukaisesti.
Lisäbudjetin tulopuoli osoittaa selvästi sen kahtiajaon, jota hallitusohjelma entisestään vahvistaa.
Pääomatuloja, yhteisöveron ja perintöveron tuottoja on kertynyt 570 miljoonaa euroa enemmän kuin piti. Yli puoli miljardia euroa lisää kertymää niiltä, jotka ovat saaneet monta miljardia euroa osinkoja, voittoja ja perintöomaisuutta.
Ministeri Soini sanoi aivan oikein täällä eduskunnassa, että pääomaveroa voisi nostaa, mitä vastaa ministeri Stubb?
Kahtiajako näkyy selvimmin siinä, että tästä lisäkertymästä tasan puolet katoaa taivaan tuuliin, koska arvonlisäveron tuotto jää 283 miljoonaa euroa alle odotusten. Miksi näin? No siksi, ihmisillä ei ole varaa kuluttaa.
Näistä kahdesta luvusta on helppo tehdä johtopäätös. Ylintä pääomaveroa on varaa vähän nostaa, jotta pienituloisemmat pitäisivät kuluttamalla talouden pyörät liikkeellä.
Ikävä kyllä hallitusohjelma toimii tasan päinvastoin. Teillä oli väärä tilannekuva. Vielä kerran vetoan hallitukseen: verottakaa rikkaita, säästäkää köyhiä leikkauksilta. Tämä on oman lisäbudjettinne selkeä viesti, toimikaa sen mukaisesti.
tiistai 16. kesäkuuta 2015
Pääministerin sidonnaisuusilmoituksen pitäisi olla avoimempi ja täsmällisempi
Ministerien sidonnaisuusilmoituksista eduskunnassa 16.6. 2015
Arvoisa puhemies,
Hallitusohjelma ylistää vaurautta ja vaurastumista. Niinpä
varakas väki ei joudu osallistumaan kansantalouden talkoisiin. Samalla
rangaistaan niitä, jotka eivät syystä tai toisesta elätä itseään omalla työllä,
eivät vielä omalla työllä tai eivät enää omalla työllä.
Siksi on hämmästyttävää ja kummastuttavaa, miksi pääministeri Sipilä ei reilusti ilmoita arvopaperiomaisuutensa arvoa. Muut ministerit – esimerkiksi ministeri Rehula – ovat tunnollisesti eritelleet omistuksensa osake osakkeelta, vaikka ministeri Berneriä lukuun ottamatta kaikkien muiden varallisuus on miljonääri-pääministeriin verrattuna tietysti vaatimaton. Tarkkuus on kiitettävää siksi, että meidän osakesäästäjien täytyy rohkaista muitakin kansalaisia tukemaan suomalaisia yrityksiä ja suomalaista työllisyyttä sijoittamalla mahdollisia säästöjä osakkeisiin, rahastoihin ja indekseihin.
Osakesäästäminen on tärkeää siksi, että suomalaisten pankkitileillä odottaa valtava summa, joka pitäisi sijoittaa suomalaiseen liiketoimintaan. Hallituksen leikkauksia korjaava paketti on tästä vain kaksi prosenttia – aivan eri mittakaavan vaikutus saataisiin, jos pääministerin esimerkin johdolla saataisiin tuo huikea 80 miljardia euroa yritysten rahoitukseen.
Siksi on hämmästyttävää ja kummastuttavaa, miksi pääministeri Sipilä ei reilusti ilmoita arvopaperiomaisuutensa arvoa. Muut ministerit – esimerkiksi ministeri Rehula – ovat tunnollisesti eritelleet omistuksensa osake osakkeelta, vaikka ministeri Berneriä lukuun ottamatta kaikkien muiden varallisuus on miljonääri-pääministeriin verrattuna tietysti vaatimaton. Tarkkuus on kiitettävää siksi, että meidän osakesäästäjien täytyy rohkaista muitakin kansalaisia tukemaan suomalaisia yrityksiä ja suomalaista työllisyyttä sijoittamalla mahdollisia säästöjä osakkeisiin, rahastoihin ja indekseihin.
Osakesäästäminen on tärkeää siksi, että suomalaisten pankkitileillä odottaa valtava summa, joka pitäisi sijoittaa suomalaiseen liiketoimintaan. Hallituksen leikkauksia korjaava paketti on tästä vain kaksi prosenttia – aivan eri mittakaavan vaikutus saataisiin, jos pääministerin esimerkin johdolla saataisiin tuo huikea 80 miljardia euroa yritysten rahoitukseen.
Mutta ikävä kyllä pääministeri toimii ikään kuin häpeäisi
vaurastumistaan. Hän piilottaa tiedot niin summittaiseen ilmoitukseen, että
varallisuutta voi vain arvailla, saatikka hänen sijoitusperiaatteitaan, jotka
voisivat olla menestyksen malliksi muille. Pääministeri Sipilä on nostanut 75 000
euroa verotettavaa pääomatuloa viime vuonna. Tämä tarkoittaa useiden miljoonien
eurojen sijoitusvarallisuutta.
Lisävalaistusta tarvitsee erityisesti pääministerin
mainitsema sijoitus Nordea Capital Private –tuottokoriin. Kyseessä lienee kapitalisaatiosopimus,
”verokuori”, joka mahdollistaa merkittävän verosuunnittelun. Kun kuoren sisällä
tehdään kauppaa, sijoittaja välttyy luovutusvoitolta ja osingon verotukselta.
Perintövero voidaan minimoida. Suomalaisten halu näpäyttää verokarhua on niin
suuri, että kapitalisaatiosopimusten arvo on yli kaksinkertaistunut kahdessa
vuodessa yhteensä 9 mrd euroon.
Tällä verovälttelyllä on merkitystä, kun verotusta
siirretään näin tulevaisuuteen, ja pääministeri, jos kuka vaikuttaa tulevaan
verotukseen – tässä tapauksessa sekä pääomien että perintöjen verotukseen.
Korostan: tämä on oma päätelmäni pääministerin epämääräisestä,
suorastaan välttelevästä ilmoituksesta. Turha on kai sanoakaan, että tällaisia
vaikka kuinka teoreettisia sidonnaisuuksia pitäisi voida arvioida täsmällisesti
eritellyistä sidonnaisuusilmoituksista. Tältäkin osin pääministerin on syytä
täydentää ilmoitustaan ja mieluiten koko varallisuutensa osalta.
Tämä esimerkki riittänee todistamaan, että kyse ei ole
tirkistelystä eikä kateuden lietsonnasta. Päinvastoin, pääministerin tulisi osoittaa
omalla esimerkillään, että varallisuudessa ei ole mitään hävettävää. Ihmettelevä
kysymykseni on: mitä pääministeri oikein häpeää?
Arvoisa puhemies,
Pääministerin hyvin summittainen ilmoitus kuulemma täyttää
lain minimiehdot. Kuten kävi ilmi, on perustellut syyt olla eri mieltä. Mutta
avoimuuteen ei riitä sekään, että täytetään lain kirjain niin niukasti kuin
suinkin kehdataan.
Tämä venkoilu tuo mieleen pääministerin puoluetoverin, edustaja Kallin, joka keväällä 2008 jätti ilmoittamatta merkittävät vaalirahoittajansa, kun ilmoituksen laiminlyönnistä ei ollut määrätty rangaistusta. Hänen ansiostaan lakia muutettiin, että nekin ymmärtävät avoimuutta, joita pitää erikseen uhata rangaistuksella. Samalla tuli esiin Kehittyvien maakuntien Suomi ja muut toimijat, jotka pyrkivät luomaan edustajiin niitä sidonnaisuuksia, joita sidonnaisuusilmoituksenkin pitäisi tuoda esiin.
Ilmeisesti myös sidonnaisuuksien osalta eduskunnan
työjärjestyksen 29 pykälää täytyy täsmentää. Mutta se tuntuu tässä tilanteessa
hullulta, sillä nykyinen hallitus ylistää rikkaita ja rikastumista. Luulisi hallituksen
omien rikkaiden mielellään tarjoutuvan esimerkiksi kaikelle kansalle, kuinka
kannattaa lopettaa kitinä ja aloittaa arvopaperisäästäminen.
Jatkokommentti Päivi Räsäselle (kd.) ja Sari Essayahille (kd)
Kiitoksia, edustajat Räsänen ja Essayah. Ikävää, jos teillä on ollut ikävää. KD oppositiopuolueena puolustaa hallitusta paremmin kuin hallitus itse ja siinä mielessä tekee hallituksen työn tarpeettomaksi. Ainoat henkilöt, jotka tässä salissa ovat maininneet veronkierron, ovat edustajat Räsänen ja Essayah. En edes vihjaile, että mitään lakia olisi rikottu, totean vain sen kaikkien tunteman tosiseikan, että kapitalisaatiosopimukset ovat verosuunnittelun tärkeä kohde sekä pääoma- että perintöveron osalta. Siksi olennaisempaa kuin se, kenellä täällä on ikävää, on se, mitkä ovat faktat ja tosiasiat. Sitä vartenhan nämä sidonnaisuusilmoitukset tehdään, että saadaan tietää, mikä on tosiasia, ja toivon, että pääministeri Sipilä täydentää tätä hyvin niukkaa ilmoitustaan.
Jatkokommentti Päivi Räsäselle (kd.) ja Sari Essayahille (kd)
Kiitoksia, edustajat Räsänen ja Essayah. Ikävää, jos teillä on ollut ikävää. KD oppositiopuolueena puolustaa hallitusta paremmin kuin hallitus itse ja siinä mielessä tekee hallituksen työn tarpeettomaksi. Ainoat henkilöt, jotka tässä salissa ovat maininneet veronkierron, ovat edustajat Räsänen ja Essayah. En edes vihjaile, että mitään lakia olisi rikottu, totean vain sen kaikkien tunteman tosiseikan, että kapitalisaatiosopimukset ovat verosuunnittelun tärkeä kohde sekä pääoma- että perintöveron osalta. Siksi olennaisempaa kuin se, kenellä täällä on ikävää, on se, mitkä ovat faktat ja tosiasiat. Sitä vartenhan nämä sidonnaisuusilmoitukset tehdään, että saadaan tietää, mikä on tosiasia, ja toivon, että pääministeri Sipilä täydentää tätä hyvin niukkaa ilmoitustaan.
tiistai 2. kesäkuuta 2015
Neitsytpuheet eduskunnassa
Tänään pidin eduskunnassa neitsytpuheeni, kun käytiin hallitusohjelmakeskustelu. Ennen varsinaista valmisteltua puheenvuoroa onnistuin - viiden tunnin istumisen jälkeen - nappaamaan ensimmäisen debattipuheenvuoron.
Muistiinpanojen perusteella se meni jotakuinkin näin.
"On epätodellinen tunne, kun olen viisi tuntia odottanut, että keskustelussa viitattaisiin ulkopuoliseen maailmaan ja edes lähihistoriaan. Hyvät herrat, emme elä tynnyrissä.
Vaikka on haluttu puhua 'suurista linjoista' ja muka 'strategisesta ohjelmasta', ei hallitusohjelmassa eikä tässä salikeskustelussa ole vastattu kysymykseen, miksi Suomi on velkaantunut, ja kaikki Euroopan rahaliiton maat.
Suomen taantuman syy on Euroopan taantuma, joka jatkuu nyt seitsemättä vuotta ja on pisin, jonka moderni taloushistoria tuntee. Se on syventynyt nimenomaan leikkausten ja kiristysten takia, ja on ihmeellistä, että hallitus haluaa seurata tätä austerity-politiikan umpikujaa. Varsinkin, kun hallituksessa on jäseniä, joilla on ensi käden tietoa tästä epäonnistumisesta.
Hallitus koettaa nostaa Suomea suosta kuin Münchhausen, omista hiuksistaan. Mutta Suomi ei nouse, ellei Eurooppa nouse. Te olette kääntäneet selkänne EU-yhteistyölle. Euroopassa te olette osa ongelmaa, ette ratkaisua."
Muistiinpanojen perusteella se meni jotakuinkin näin.
"On epätodellinen tunne, kun olen viisi tuntia odottanut, että keskustelussa viitattaisiin ulkopuoliseen maailmaan ja edes lähihistoriaan. Hyvät herrat, emme elä tynnyrissä.
Vaikka on haluttu puhua 'suurista linjoista' ja muka 'strategisesta ohjelmasta', ei hallitusohjelmassa eikä tässä salikeskustelussa ole vastattu kysymykseen, miksi Suomi on velkaantunut, ja kaikki Euroopan rahaliiton maat.
Suomen taantuman syy on Euroopan taantuma, joka jatkuu nyt seitsemättä vuotta ja on pisin, jonka moderni taloushistoria tuntee. Se on syventynyt nimenomaan leikkausten ja kiristysten takia, ja on ihmeellistä, että hallitus haluaa seurata tätä austerity-politiikan umpikujaa. Varsinkin, kun hallituksessa on jäseniä, joilla on ensi käden tietoa tästä epäonnistumisesta.
Hallitus koettaa nostaa Suomea suosta kuin Münchhausen, omista hiuksistaan. Mutta Suomi ei nouse, ellei Eurooppa nouse. Te olette kääntäneet selkänne EU-yhteistyölle. Euroopassa te olette osa ongelmaa, ette ratkaisua."
Varsinaisesta puheesta:
Winston Churchill kunnioitti kauniisti toisen maailmansodan lentäjäsankareita kesällä 1940. Hän sanoi: ”Koskaan… eivät niin monet ole olleet velkaa niin harvoille.” Nämä sanat koskevat myös tätä hallitusohjelmaa, tosin päinvastaisina.
Winston Churchill kunnioitti kauniisti toisen maailmansodan lentäjäsankareita kesällä 1940. Hän sanoi: ”Koskaan… eivät niin monet ole olleet velkaa niin harvoille.” Nämä sanat koskevat myös tätä hallitusohjelmaa, tosin päinvastaisina.
Koskaan eivät niin harvat ole velkaa niin
monille.
On uskomatonta, että tässä hallitusohjelmassa
niin monen äänestäjän tahto on muutettu niin harvojen hyödyksi. Köyhien ääni on
muutettu rikkaiden ääneksi. Tämän ovat keskustan ja perussuomalaisten
äänestäjät kauhukseen huomanneet. Heidän äänensä on varastettu.
Hallitus leikkaa niiltä, jotka ovat puolustuskyvyttömimpiä:
lapsilta ja vanhuksilta. Asumistuen leikkaus heikentää rajusti vuokralla asuvan
ikäihmisen elämää.
Kuvitellaan vaikka Martta, joka pitkän työuran
jälkeen saa eläkettä 1100 euroa kuussa, hän menettää sata euroa kuussa, yli tai
alle, asuinpaikasta riippuen. Pieneläkeläiseltä tuhat euroa vuodessa. Oletteko
aivan varmoja, hyvät herrat, että ette mitenkään pärjäisi ilman tätä Martalta
takavarikoitua tonnia?
Martalla on kaksi vaihtoehtoa. Ensinnäkin
muuttaa kotoaan. Sitäkö te haluatte, hyvät herrat, että vanhat ihmiset
pakotetaan muuttamaan omasta kodistaan?
Hallitusohjelman termeillä se on
kannustinvaikutus. Meillä muilla on asialle toinen nimi. Se on häätö.
Tietenkään vanha ihminen ei halua muuttaa
kotoaan pois. Hän kiristää vyötä ja lahjoittaa teille sen tuhat euroa. Ja mihin
te sen käytätte? Te annatte pieneläkeläisen rahat rikkaiden ihmisten
hyvinvointiin.
Kas kun sattuikin, että eläkeläisten
asumistuen heikentämisestä saadaan melkein tasan sama summa kuin minkä heitätte
menemään uuteen yritysvähennykseen.
Hallitus lahjoittaa 130 miljoonaa euroa
henkilöyrityksille.
Niistä on tietysti lukumääräisesti eniten
pieniä toiminimiä, ja saahan myös maatalousyrittäjä aina avittaa. Mutta
suurimmat tukisummat menevät harvojen käsiin, niiden käsiin, joilla jo on
varallisuutta yllin kyllin.
Tämä on tulonsiirto pieneläkeläisiltä
vauraille yrittäjille. Tein eilen vain yhdeltä alalta pienen pistokokeen
Patentti- ja rekisterihallituksen tietoihin. Arvatkaa, monta asianajotoimistoa
ja lakiasiaintoimistoa on oikeutettu yritysvähennykseen? 334 lakitoimistoa on kommandiittiyhtiöitä, jotka eivät edes kehtaisi pyytää
hyviin ansioihinsa vielä tukiaisia.
334 vain tällä alalla,
joten kymmenet miljoonat otetaan tarvitsevilta niille, jotka eivät tarvitse.
Tulonsiirto pieneläkeläinen Martalta tapahtuu
siis lakimies Martille. Ja kun Martti näillä rahoilla ostaa itselleen uuden
auton entistä halvemmalla, niin ei ihme, jos hänestä tämä hyvien herrojen
hallitus on oikein passeli. Hän ei ymmärrä sitä kitinää mitä kuulee
kansalaisilta, jotka eivät halua luopua mistään, ja jotka eivät ymmärrä että
isänmaa vaatii uhrauksia "meiltä kaikilta".