keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Elämmekö markkinayhteiskunnassa?

3/3 Markkinayhteiskunta vs. markkinavaltio

Karl Polanyi: Suuri murros (The Great Transformation, 1944), Vastapaino 2009

”Suuri murros” on nautittavaa luettavaa, jopa journalistisen sujuvaa tekstiä, eittämättä kiitos myös Natasha Vilokkisen jouhevan suomennoksen.
Teos on kenties journalistinen myös sanan vähemmän kiittävässä merkityksessä. En tiedä, kuinka kiistattomina historiantutkijat pitävät Polanyin tulkintoja ja analyyseja. Olen silti melko varma, että kirjoittaja liioittelee sitä, kuinka kattavasti ja syvällisesti edes liberaalia Englantia voi pitää "markkinayhteiskuntana", saatikka paljon perinteisempiä, suljetumpia ja tapauskollisempia Ranskaa ja Saksaa. (1830-1930 Yhdysvallat vasta muotoutui.)
Perinteiden ja uskonnon vuosisataista voimaa ei pyyhkäistä heti pois. Ja voiko edes olettaa, että yhteiskunnalla on yksi ainoa yhteinen "perusta", joka kaiken kukkuraksi on "valittu" jossakin? On mahdollista, että hyvin harva Polanyin kuvaaman markkinayhteiskunnan jäsen olisi itse kuvannut järjestelmäänsä sellaiseksi.
Sama ristiriita pätee tämänkin päivän Suomessa.
Vaikka markkinaehdot rajaavat politiikan toimialueen, vaikka markkinakieli määrää yhteiskunnallisen todellisuuden, vaikka hinnoittaminen valloittaa uusia elämänalueita, silti kansalaisten enemmistö kokee, että oma arkielämä on - sittenkin - markkinoista vapaa vyöhyke.
Liberalistisen markkina-ajattelun rinnalla elää yhä arkaaisempi talouden käsite, jota kuvaa kreikan sana oikonomia, sananmukaisesti ”kotitalous”.[1]
Nykymarkkinoiden kannalta olennainen tehokkuuden vaatimus – tuottavuuden ja tuottavuuserojen mittauksineen, kannustimineen, optimointeineen, rationalisointeineen, työnjakoineen ja ulkoistamisineen – ei päde oikonomiassa. Kotitaloudessa jokaisella perheenjäsenellä on paikkansa ja tärkeä tehtävänsä, kaikki ovat suunnilleen yhtä arvokkaita, ja kullakin on lautasensa päivällispöydässä. Tämä agraari-Suomen, jälleenrakentamisen ja naapuritalkoiden talous on silkkaa nostalgiaa, mutta saattaa silti muovata monien ihmisten käsitystä oikeudenmukaisuudesta. Oikonomisesti on mahdoton käsittää, että perheen päälle maksetaan tuhatkertaista palkkaa rivijäseneen verrattuna, tai että jonkun askareita pitäisi erikseen motivoida miljoonien eurojen optio-ohjelmilla.
Oikonomian ja ekonomian mentaalinen ero voisi selittää, miksi poliitikkojen ja kansalaisten käsitemaailmojen väliin aukeaa aina vain ammottavampi railo. Kansalaiset ovat erkaantuneet politiikasta, koska politiikka on erkaantunut politiikasta.

Voi siis olla täsmällisempää kutsua Suomea, osana Eurooppaa ja rikasta pohjoista planeetan puoliskoa, markkinavaltioksi kuin markkinayhteiskunnaksi. En syvenny käsiteanalyysiin, mutta ”markkinavaltio” kuvaisi paremmin, kuinka poliittinen valta ei enää tarjoa vastavoimaa markkinoille vaan takaa markkinoihin päin yhteistoimintaa ja yhteiskuntarauhaa.
Markkinavaltio on seuraus virallisten istituutioiden logiikasta, joka on irrallaan oma-aloitteisesta yhteisöllisestä toiminnasta. Markkinavaltio on päällysrakenne, joka pakotetaan kansalaisyhteiskunnan ylle, ja markkinakieli suomensukuinen vieras kieli. 
Markkinavaltiossa päättäjät ratkovat sosiaalisia ja poliittisia ongelmia talouden keinoin. Ainoa hyväksyttävä perustelu on taloudellinen hyöty. Niinpä Jokelan tragediakin typistyi nopeasti keskusteluksi nuorisopsykiatrian rahankäytöstä. Syrjäytyneisyys, mielenterveysongelmat, jopa veriteot otetaan annettuina suureina, joihin (uus)liberaali politiikka ei voi ulottua. Se, mitä voidaan tehdä, on suunnata resursseja rationaalisesti ja optimoiden; ennaltaehkäisevillä investoinneilla säästetään hoitomäärärahoja ja väkivallan aiheuttamia sairaus-, hautaus-, korjaus- ja rakennuskuluja.
Jos joku rikkoo keskustelun sääntöjä ja vetoaa hinnoittamattomiin arvoihin, hän erottuu kuin Timo Soini muista puoluejohtajista.
Suomalaisille päättäjille markkinavaltio tuntuu sopivan - illuusio yhteistuumin saavutettavista yhteisistä eduista, jotka edellyttävät vain tehokkuutta ja järkevyyttä; ja tämän yleishyvän paras työkalu on neutraali, objektiivinen ja mitattava markkinamekanismi.
Suomi on jo aika pitkällä siinä, että poliitikot lopettavat politiikan tarpeettomana.
Olisi mukava, jos voisi kutsua Karl Polanyin vierailulle suomalaiseen markkinavaltioon. Hän saisi nähdä, että utopia itseohjautuvasta valtiosta, joka on kuin koirien ja vuohien saari, elää.


[1] Aristoteleen ”Politiikassa” jako oli ”rikkauden hankkimisen taito” eli khrematistike ja kotitalouden hallinnointi eli oikonomike.


6 kommenttia:

  1. Kellä on tekijänoikeus rahaan ? Kenen väärä raha
    on käypäistä ? Suomen Yhdyspankki aloitti
    omilla seteleillä. Tuuman tukku ojennettiin perustajatehtailijalle (=se on: käsityöläisverstaiden
    murskaajalle). Tämä tehtailija (ellei itse väärän
    rahan painaja eli pankkimies,niin serkkunsa kum-
    minkin) oli jäävinään velkaa pankille, nyökytteli
    maksavansa takaisin.

    Sata vuotta ennen kuin Borgströmit rupesivat
    rahantekijöiksi,oli Rousseau Dijoin kilpaesseessään
    julistanut matematiikan ahneudesta syntyneeksi.
    Laskujen oppiahan se.

    Toiset sata ja 50 vuotta edistystä ja tänään
    rahasta käyvät entistä yksityisemmät paperit.
    Varjopankkimaailma syntyi johdannaisena
    keskuspankkien irrottamisesta riippumattomiksi.

    Varjopankkimaailma toimii päivänvalossa ja
    on kunniallista siinä kuin turnajaiset,kriketit ja
    muut urhostelut. Erona on vain se,että pankit
    eivät noudata sääntökirjoja. Ne on pantu viralta
    deregulaation aikautena,alkaen vaikkapa
    kiskonnan museoimisesta. Rahan monistamisessa
    päästiin irti velallisesta kun kopioituminen siirtyi
    pankkisysteemin sisälle interbank-toiminnaksi.
    Taseet pitenivät kolikoista,seteleistä,tileistä jos
    minkälaisiksi maksuvälineiksi,ihan yksilöllisesti
    räätälöityjä ja hinnoiteltuja derivaattoja (kaupinta
    tiskin alta) kirjoiteltiin miljaardeittain.

    Nämä ovat muutettavissa tavalliseksi rahaksi.
    Varjopankki syntyy kun perinteinen pankki arvopaperistamalla kauppaa asuntoluotot
    eläkeyhtiölle. Tämä on tasevasempaa.Saamisen sijaan raha. Taseoikealla talletuksen tilalle otetaan
    Nokian tai Storan miljardikassasta rahalainaa ja
    Storalle kirjoitetaan pantiksi pankin sitoumus
    (=yritystodistus "suomeksi") tai annetaan vaikkapa
    arvopaperistamisessa juuri luotu eli valmisettu osuus asuntolainasaamisiin.

    Tämä arvopaperi on Storalle maksuväline ja kaupittavissa eteenpäin maksuksi puuplantaasin
    raivaamisesta paikallisviranomaiselle. Nämä voivat
    muuttaa sen pesetoiksi tai realeiksi jne. Arvopaperi
    jatkaa elämäänsä kiertäen likvidinä taseesta
    taseeseen pitkin poikin ihmiskuntaa. Riippumattomat keskuspankit takaavat sen käypäisyyden vähimmistörahoina kuten euroina
    tai kruunuina,joita niitäkin vielä kioskeissa vastaanotetaan.

    Stroran kassasta saatu myyntitulo,dollarit, on hyvää materiaalia pankin osinkojen maksamisessa ja
    etenkin bonusten suorittamisessa niille ihmisille,
    jotka tätä varjopankki+perinnepankki rajähdystynnöriä kautta maapallon pyörittävät.

    Juuri näiden uusrikkaiden valtiasihmisten tuottamisesta uudessa rahamaailmassa perimmältään onkin kysymys. Hanke on onnistunut
    hyvin eikä kriisi vuodesta 2007 ole perusteita
    miksikään muuttanut.

    Kriisin syyksi on valkenemassa sama kuin aina:
    Pankki on hienointa sosiologiaa ja materiaalisen
    edistyskulttuurin perustuslaki tai uskontunnustus.
    Finanssi-innovaatioiden ja rahan horjahtelevaisuuden kanssa eläminen kysyy syvää oppineisuutta.

    Käsittämätöntä kyllä mutta Bengt Holmström on
    asian nobelytimessä kaverinsa Gary B. Gortonin kanssa. Jälkimmäisen hieno työ (myös AIG:llä) ja kirja Slapped by the invisible hand kuvaa varjopankit.

    Jos Ben Bernakelta kysyy kuningatar Elisabethin
    hienon kysymyksen, miksi kukaan ei etukäteen
    tiennyt nykykriisistä,niin Bernake viittaa Gortoniin.

    Begt Holmström tietää myös, ja juuri siksi, ei ehdota
    korjauksia. Paitsi ehkä että Valtiot voisivat ihan
    eksplisiittisestikin taata varjopankisijoitukset kuten
    1934 alkaen taataan talletukset (Roosevelt).

    Niin Holmström on tänään livenä Helsingissä,katso
    HS Menovinkkipalstalta.
    Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  2. Ylläolevan puuskahdin Kemppisen blogiin 21.3.
    Sanoisin jotain "eurokriisistä". Liikepankitkin
    Saksassa ja Ranskassa yllytettiin rahanturvotukseen Välimerisen alueen "modernisoimiseksi". Se oli finanssi-innovaatiota
    eurooppalaisittain.
    Nyt liiasta velasta pitäisi irtaantua matkien nykyinsti-
    tuutioiden soveltamista sotaveloista irtaantumisessa: pitää vain ostaa valtion velat
    keskuspankkiin (USA jo tekeekin). Sitten rahaministeri lyhentää velkaa. Sitten huomataan
    Keskuspankki ylijäämäiseksi. Ylijäämä palautetaan
    rahaministeriöön. Sillä lyhennetään velkaa Keskus-
    pankissa, raha palautetaan ylijäämänä lähettäjä-
    instituutioon eli valtiovarainministeriöön. JNE
    Velat loihditaan ilmaan,josta on aikanaan tehtykin.

    Tämä voidaan hoitaa useammallakin tavalla,mutta
    ei käyttämälläni kielellä eikä yllykkeestäni.
    Vielä sanoisin että tienatusta ansiosta verotettu ja Kreikalle maksettu pelastus on ihan eri maailmasta
    kuin instituutioiden taseisiin kirjoitetut numerot ja niille annetut valtioiden hyväksynnät. Edellisiä maksettaessa tulee hiki. Siksi homma pitäisi tehdä jälkimmäisellä tavalla. Ja niinhän se tullaan tekemäänkin. Mutta rahan iisiyttä ei haluta paljastaa ja siksi propaganda jauhaa talouskuria kautta Euroopan.
    Surkeata olisi jos Kiviniemi,Katainen,Soini ja
    Tuomioja eivät olisi asiasta perillä. Ja taas toiselta puolen tasetta: tuleepa jotain huvia ja draamaa
    politiikkaan. Tosin puskasellaista.
    Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  3. Tosi hyvä kirjoitus! Markkinavaltio tai kilpailuvaltio, miten vaan, läpäisee aika totaalisesti kaiken. Kaukana ollaan vapauden, veljeyden ja tasa-arvon eetoksesta, jonka päämääränä oli vapauttaa ihmiset ennalta määrätystä kohtalostaan. Nyt Suomessakin esimerkiksi yliopistokoulutus periytyy. Myös minua tympii puhe ongelmien ehkäisystä. Silloinhan hyväksytään ne rakenteet, jotka tuottavat ongelmia. Politiikka näyttää todellakin erkaantuneen politiikasta.

    VastaaPoista
  4. Markkinavaltio on erinomainen käsite ilmiölle, jota itsekin olen yrittänyt vuosia nimetä. Demokratiahan oli alkujaan juuri oikonomiasta vapaata aluetta, kuten käy ilmi toisesta Vastapainon julkaisemasta klassikosta, Hannah Arendtin Vita Activasta. Joka tapauksessa nyt taisi tulla viimeinkin se sysäys, jonka seurauksena on pakko ostaa Polanyin teos! Kiitos Timo hyvästä kirjoitukseta.

    VastaaPoista
  5. kantakirjasuomalaisten kisoissa lämminveriset keräävät voitot kylmäveristen kyttäillessä sekä heitä että vierasrotuisia.

    Ei tämä ole ihmisiä varten.

    VastaaPoista
  6. Meillä on historiassa aikoja, jolloin markkinat myös säätelivät politiikkaa (sotakorvaukset) ja jolloin eduskunta kumileimasi SOTEVA:n menoluokan ilman äänestyksiä. Silloin tehtiin yhteistä hyvää, koska siihen oli pakko. Nyt tilanne on sama, joskin ulkoisen pakon lähde on vaihtunut. Se on kai markkina, jolle voidaan antaa etuliitteeksi globaali tai joku muu. Kotitalouksissa markkinalait eivät määrää, koska kodin ovi erottaa yksityisen julkisesta. Pitkään luultiin, että myös Eduskunnan ovi erottaa valtion kansalaisyhteiskunnasta, mutta nyt on huomattu, että ovi on unohtunut auki. Valtio on karannut Eduskunnasta ja jalkautunut kansalaisyhteiskuntaan, joka puolestaan kulkee sokeana markkinoiden perässä.

    VastaaPoista

Jatka keskustelua!