maanantai 27. syyskuuta 2010

Likapolitiikkaa

A-Studion kolumni 27.9. 2010
Hallitus lievensi jätevesiasetuksen ehtoja viime torstaina. Lakiesityksessä yli 200 000 asumuksen jäteveden puhdistamisurakan hinnaksi arvioidaan noin 0,8 - 1 miljardi euroa.
Jostain syystä Helsingin Sanomien (24.9.) ja Aamulehden (23.9.) pääkirjoituksille ei tällä kertaa kelpaa virallinen arvio, vaan kustannukseksi ilmoitetaan 2,5-3-kertainen summa: 2,5 miljardia.
Lähdettä pääkirjoitukset eivät mainitse. Ainoa lähde, josta olen tuon jymyhinnan löytänyt, on jätevesiasetusta verisesti vastustavan MTK:n äänenkannattaja Maaseudun tulevaisuus 22.9., joka heittää arvioksi pahimmillaan 2,5 miljardia.
Päivälehdissä sana "pahimmillaan" on pudonnut pois...
Lue koko kolumni täältä.

perjantai 17. syyskuuta 2010

Markkina-agit-prop

Suomea pidettiin lintokotona, johon Yhdysvallan finanssisotkut eivät ulotu,  kuvaavat Anna Simola ja Esa Reunanen Helsingin Sanomien ja Kauppalehden uutisointia finanssikriisistä 2007-2009. 
Kaikki kunnia Hesarille siitä, että se esitteli tänään näkyvästi tutkimusta, jossa lehden omaa talouskirjoittelua rökitetään. Kannattaa lukea koko juttu sivulta D 6. 
Yksi virke jutusta pisti silmään – ja pistikin todella terävästi.
”Talouskriisit ovat journalismille ongelmallinen aihe, koska jos ihmiset alkavat pelätä, raha lakkaa liikkumasta ja lama tulee entistä varmemmin.”
Mitä jutun kirjoittaja Hanna Syrjälä oikein tarkoittaa?
Vaikka lamasta kirjoittaminen aiheuttaisikin laman – mitä totta vie vahvasti epäilen – niin siltikään talouskriisin ei missään nimessä pitäisi olla ”journalismille ongelmallinen aihe”.
Journalismi voi penkoa vaalirahasotkua - siitä huolimatta, että ihmiset menettävät uskonsa politiikkaan ja äänestävät laiskemmin ensi vaaleissa. Journalismi voi nostaa esiin dopingin - siitä huolimatta, että urheilun maine mustuu. Journalismi voi kertoa sosialististen maiden ongelmista - siitä huolimatta, että voi seurata levottomuuksia ja jopa aseellisia selkkauksia.
Se voi, ja sen pitää.
Miksi taloudesta ei sitten pitäisi kirjoittaa totuutta? 
Jos työpaikat ovat vaarassa, lainoitus tökkii, kauppa tyrehtyy, vienti takkuaa – journalistin velvollisuus on kaivaa talouden todellisuus esiin ja kertoa se reippaasti, välittämättä mahdollisista seurauksista.
Kun toimituksissa ryhdytään pohtimaan seurauksia, tai annetaan sen vaikuttaa uutisoinnin laajuuteen, tapaan ja tyyliin, journalismi on mennyttä.
Ajan kuva tämäkin. 1970-luvulla toimittajat pitivät turpansa kiinni, jos ”vaarantui” suhde Neuvostoliittoon. 2000-luvulla journalistin vaientaa pelko talouskasvun taittumisesta.
Kun olemme rummuttaneet omahyväisesti ”sananvapautta” ja ”moniarvoista lehdistöä”, emme erityisesti muista korostaa, että sananvapaus on mainio bisnes. Juuri finanssikriisi nostikin esiin sen tosiasian, että taloudesta raportoivat välineet ovat talouden osapuolia. Kaupalliset mediayhtiöt eivät ole viileitä tarkkailijoita ja objektiivisia totuudenkertojia, vaan omia voittojaan varjelevia ja ilmoitustuloistaan huolestuneita pörssiyrityksiä.
Räikein osoitus tästä ristiriidasta oli elinkeinoelämän ideoima Älä ruoki lamaa –kampanja, joka yllytti ihmisiä kuluttamaan taloudellisesta tulevaisuudestaan huolimatta. Totaaliseksi propagandaksi kampanja kääntyi silloin, kun siihen lähtivät mukaan suurimmat mediakonsernit Alma ja Sanoma Oy.
Osallistumalla ”Älä ruoki lamaa” –kampanjaan mediayhtiöt asettuivat ehdoin tahdoin estämään omien toimittajiensa vapaan, painostuksettoman, rehellisen talousjournalismin.
Molempien konsernien toimituksellinen johto korosti lehtiensä sivuilla, että lamasta on syytettävä ennemmin yksilöiden subjektiivista asennetta kuin rahoitusjärjestelmän objektiivista vastuuttomuutta. Johdon viesti alaisille oli selvä: korostakaa myönteisiä, vähätelkää kielteisiä talousuutisia.
Yksi viaton virke Hesarin jutussa tulee todistaneeksi, miten hyvin liikkeenjohdon viesti on mennyt perille toimittajakuntaan. 
Pörssimenestykseen sitoutunut media on epäluotettava, puolueellinen, omaa asiaansa ajava osapuoli. Se ei jaa tietoa taloudesta, vaan markkina-agit-proppia.
Se ei palvele lukijoitansa, vaan omistajiaan. 

maanantai 13. syyskuuta 2010

Kataisen parta

Jyrki Katainen paljasti toissa viikon Talouselämä-lehdessä, kuka on hänen idolinsa. Ei, se ei ole Barack Obama, Äiti Teresa tai Winston Churchill.
Näet keväällä 2004 Katainen luki teoksen, joka "avasi hänen silmänsä". Ei, se ei ollut Nelson Mandelan elämäkerta eikä Raamattu - mutta 37-sivuisena kuitenkin vähän Aku Ankkaa paksumpi.
Lukunautintoa varmasti lisäsi se, että hän oli itse teoksen tilaaja - ja erityisesti se, ettei hän ollut maksaja. Mutta miksi, oi miksi nuo 40 000 euroa maksaneet sivut ovat hänelle "äärettömän tärkeitä"?
Lue koko kolumni tästä. 

perjantai 10. syyskuuta 2010

Kaksi vuotta myöhemmin

Esiinnyin perjantaina Radio Suomen Ajantasan Uutispuntarissa Sirpa Pietikäisen (kok.) ja Liisa Jaakonsaaren (sd.) kanssa. 
Aika hyvin saivat mepit koostettua finanssikriisin jälkihoidon tämänhetkinen tilanteen - lähes päivälleen kaksi vuotta Lehman Brothersin konkurssin jälkeen. Paljon on vielä tekemättä.
Lisäksi pohdimme, onko Nokian toimitusjohtajan nimitys tärkeämpi kuin Suomen presidentin valinta...
Kuuntele lähetys (27 min.) tästä.